ZAKRES DZIAŁALNOŚCI STRAŻY MIEJSKIEJ
1. Referat Organizacyjny – RO
1. opracowywanie projektu budżetu Straży, bieżąca analiza jego realizacji oraz wnioskowanie o niezbędne zmiany, sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu,
2. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej oraz sporządzanie sprawozdań w powyższym zakresie,
3. prowadzenie spraw osobowych i kadrowych pracowników Straży, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do kompetencji innych komórek organizacyjnych Urzędu, w szczególności Wydziału Organizacyjnego i Kadr,
4. organizacja szkoleń i instruktaży dla pracowników Straży,
5. opracowywanie informacji i sprawozdań dotyczących spraw kadrowych Straży,
6. gospodarka umundurowaniem, środkami przymusu bezpośredniego, odzieżą, sprzętem ochronnym i specjalistycznym oraz prowadzenie ich ewidencji,
7. gospodarka środkami łączności,
8. nadzór nad prawidłową eksploatacją środków transportu Straży,
9. prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych, pozostałych środków trwałych w użytkowaniu, ewidencji pozaksięgowej wyposażenia Straży,
10. opracowywanie materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących działalności Straży, aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej,
11. obsługa kancelaryjno-biurowa Straży,
12. planowanie zamówień publicznych w zakresie działalności Straży,
13. przygotowanie dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
14. przygotowanie dokumentów i udzielanie zamówień do których nie ma zastosowania ustawa o zamówieniach publicznych.
2. Referat Prewencji – PW
Sekcja kierowania
1.obsługa stanowiska dyspozytorskiego Straży,
2. przyjmowanie zgłoszeń i interwencji mieszkańców oraz nadawanie im biegu,
3. koordynacja działań patroli Straży realizujących zadania na terenie miasta,
4. informowanie właściwych organów, służb i instytucji o:
a. przestępstwach i wykroczeniach, których ściganie nie należy do Straży Miejskiej,
b. osobach potrzebujących natychmiastowej pomocy lekarskiej,
c. zagrożeniach dla życia, zdrowia lub mienia,
d. uszkodzeniach nawierzchni ulic, placów i ciągów pieszych, o stanie oznakowania i oświetlenia ulic oraz oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym,
e. awariach sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, energetycznej, gazowniczej i telekomunikacyjnej,
5. obsługa monitoringu wizyjnego miasta,
6. archiwizacja danych oraz sporządzanie miesięcznych i rocznych zestawień z monitoringu wizyjnego miasta a także działalności Straży,
7. nadzór nad przechowywanym sprzętem ochronnym, specjalistycznym i środkami łączności,
8. wydawanie niezbędnego sprzętu i środków łączności funkcjonariuszom udającym się w patrol oraz przyjmowanie w/w wyposażenia po powrocie funkcjonariuszy do jednostki, prowadzenie ewidencji powyższych czynności,
9. prowadzenie „Ewidencji czynności służbowych Straży Miejskiej” oraz wszystkich jej elementów składowych.
Sekcja terenowa
1.ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
2. kontrola przestrzegania przepisów porządkowo-administracyjnych obowiązujących w miejscach publicznych,
3. kontrola utrzymania porządku i czystości na terenie miasta,
4. przeciwdziałanie przypadkom zanieczyszczania terenów zielonych i stałe monitorowanie nieużytków oraz obszarów leśnych pod kątem dzikich wysypisk,
5. kontrola ruchu drogowego w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
6. współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w zakresie zabezpieczenia oraz ochrony porządku podczas zgromadzeń, uroczystości i imprez publicznych,
7. dowożenie lub doprowadzanie osób nietrzeźwych do Ośrodka Profilaktyki Uzależnienia od Alkoholu
i Pobytu Nietrzeźwych lub do miejsca ich zamieszkania,
8. konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb Urzędu,
9. współpraca z Policją na zasadach określonych w porozumieniu zawartym pomiędzy
Prezydentem Miasta a Komendantem Miejskim Policji,
10. zabezpieczanie miejsc przestępstw, wypadków, awarii lub innych podobnych zdarzeń do czasu przybycia właściwych służb,
11. pozyskiwanie informacji o osobach bezdomnych i miejscach ich przebywania w celu udzielenia
im niezbędnej pomocy oraz przekazywania tych informacji innym organom i instytucjom,
12. kontrola w rejonie targowisk pod kątem handlu artykułami zabronionymi oraz handlu na terenach należących do gminy lub będących w jej zarządzie – poza miejscami do tego przeznaczonymi,
13. odłów bezpańskich zwierząt z terenu miasta,
14. udzielanie informacji publicznej w zakresie działań Straży,
15. gospodarka drukami ścisłego zarachowania wykorzystywanymi w działalności Straży.
Zespół d/s wykroczeń
1. prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji w indywidualnych sprawach należących do zakresu działania Straży,
2. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach umarzania, rozkładania na raty lub odraczania terminu płatności grzywny z tytułu mandatu karnego,
3. prowadzenie postępowań w sprawach o wykroczenia w zakresie uprawnień Straży
a w szczególności:
1. ocena zebranego przez strażników materiału dowodowego pod kątem merytorycznym i prawnym,
2. prowadzenie czynności wyjaśniających i sprawdzających w celu sporządzenia i kierowania wniosku do Sądu Rejonowego o ukaranie sprawcy wykroczenia,
3. współpraca z Sądami i występowanie przed nimi w roli oskarżyciela publicznego w prowadzonych sprawach o wykroczenia,
4. wnoszenie odwołań do Sądu Okręgowego od rozstrzygnięć Sadu Rejonowego,
5. prowadzenie Rejestru Spraw o Wykroczenie
4. ustalanie właścicieli pojazdów w CEPIK,
5. prowadzenie czynności w zakresie udzielania pomocy o której mowa w art.12a ustawy o strażach gminnych.