foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Komunikaty

Wpisanie do telefonu kontaktu oznaczonego międzynarodowym symbolem ICE (in Case of Emegrency) może w sytuacji zagrożenia uratować życie osobom poszkodowanym w wypadkach. Służby ratownicze proponują, abyśmy w specjalny sposób oznakowali w swojej komórce numer służący w nagłych wypadkach do kontaktu z bliskimi osoby poszkodowanej. Szybki kontakt pozwoliłby na uzyskanie takich informacji jak: grupa krwi, przyjmowane leki, choroby przewlekle, alergie, itp.

Więcej o samej akcji można przeczytać na stronie www.ustaw-ice.pl

Na terenie całego kraju trwa kampania edukacyjna, której celem jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Przygotowane materiały informacyjne oraz hasło - „Pozory mylą, dowód nie” mają przekonać odbiorców kampanii, że dojrzały wygląd nie zawsze oznacza pełnoletniość.

W ramach akcji, prowadzonej przez Komendę Główną Policji i Związek Browary Polskie, do sklepów w całej Polsce przekazywane są ulotki, plakaty i naklejki przypominające o zakazie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia. Działania te mają pomóc w realizacji głównego celu kampanii, jakim jest przypomnienie sprzedawcom o konieczności sprawdzania dowodów tożsamości młodym osobom, jeśli podczas sprzedaży alkoholu mają oni wątpliwości co do ich pełnoletności.

Ponadto miejsca gdzie sprzedawane są napoje alkoholowe, np.: sklepy, puby, dyskoteki, odwiedzają policjanci, strażnicy miejscy i przedstawiciele Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, którzy informują o obowiązujących regulacjach prawnych i surowych konsekwencjach łamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim - grzywny do 5000 złotych oraz cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

- Prowadzona kampania dotyczy również każdego z nas - przekonuje Tomasz Obarski z Komendy Miejskiej Policji w Jaworznie. - Wszyscy często jesteśmy świadkami sprzedaży "napojów wyskokowych" w sklepie, dlatego każda osoba może mieć wpływ na uniemożliwienie kupna alkoholu przez młode osoby, a tym samym uchronienie ich przed skutkami jego picia - twój sprzeciw ma znaczenie!

Zaangażowanie w kampanie jak największej ilości osób jest bardzo ważne, ponieważ statystyki policyjne pokazują, że dostęp młodych osób do alkoholu jest niestety wciąż zbyt łatwy. Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat - 2008-2009 - funkcjonariusze w całej Polsce ujawnili pond 43 tys. nieletnich, będących pod wpływem alkoholu.

- Żeby kupić alkohol nastolatki stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc dojrzalej wyglądającego kolegi, czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili go w domu. To tylko niektóre z nich - tłumaczą organizatorzy kampanii. - Chcemy przypomnieć sprzedawcom, że sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Będziemy więc wskazywać, jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i jednocześnie utraty zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również zwrócić uwagę, by sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol, ponieważ od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat).